Die Weinstrasse - Reisverslag uit Riquewihr, Frankrijk van Françoise Lippevelt - WaarBenJij.nu Die Weinstrasse - Reisverslag uit Riquewihr, Frankrijk van Françoise Lippevelt - WaarBenJij.nu

Die Weinstrasse

Door: (H)ik

Blijf op de hoogte en volg Françoise

28 September 2023 | Frankrijk, Riquewihr

Holadie - hik - eeh

Wai sitzen hier an der Weinstrasse, la route des Vins... als dat niet plezant is .. en drie dagen op dezelfde camping, die dan ook nog eens heel goed blijkt te zijn. Vanavond op de camping al een 'klaine' degustazion ondergaan... Nee, das geen operatie maar een proeverij. Voor mijne GVR (lees: de grote vriendelijke reus alias Eddy), is dat helaas geen succes... hij is een fervent Bordeaux-liefhebber en hier is de rode versie bijna altijd PINOT NOIR. Aber dass kan main pret nicht bedarfen. Ich bin joist fan van Pinot Gris, Riesling usw und auch von Cremant d'Alsace. Ik heb dan maar voor hem mee geproefd und darum schwebe ik hier wieder rund en óp mein 'slefferkes' die voor één keer van hun plaats voor de deur mochten, de sukkelaars. Met die afstanden hier doe ik altijd main läufeschloefkes an, jasicher.

Er stond ook een foodtruck met YAMBALAYA, de south-eastiaans-amerikaans-creoolse versie van jawel: paëlla. Ik ging bij de bestelling is heel intelligent doen en vroeg of hij er dan zeker een stukje van de Soccorat kon bijdoen (het geroosterde en gekaramelliseerde onderste laagje rijst in de paëllapan) - zijn kin hing bijna onder zijn schoenen, zo viel zijne mond open en zijn ogen werden zo groot als ondertaskes.... waarschijnlijk heeft een yambalaya dat ook helemaal niet?!

Maar allez 't was lekker en ons Sooske moest dan ook weeral zelf niks doen... altijd meegenomen.. zeker op verlof en op de drie kookpitjes in mijn superuitgeruste camperkeuken kunt ge zeker niet de Peter Goossens gaan uithangen, no way José. Een ei bakken lukt nog wel en ik heb ook al is de campingklassieker onder de campingklassiekers gemacht: spaghettisaus en nee, niet uit nen bokaal. Toen alles vol saus plakte: potten, pannen, borden, enz. was het moment aangebroken dat mijn lieve gootsteentje niet meer wou doorlopen... weet ge nog: de GVR in duizend bochten gewrongen in dat kastje, die kleine vijsjes losgewroet met die kolenschupjes (lief hé) van hem.. ja die kolenschuppen zijn wel goud waard, die moet ik ooit nog is verkaufen hihi.

Al bij al weer een leuke dag; ook nog een schloss bezocht: Château du Haut Köningsburg. Weer zo'n arendsnest, waar zoeken ze het toch altijd, en onze Gottfried van Bouillon was hier blijkbaar ook (zie foto). Wel té toeristisch en voor ons kasteelliefhebbers een seen it - done it - been there - ervaring.

Zo, ik zal nu nog maar is wat water bij mijne wijn gaan doen want 'em hangt et eut' (haha, nee niet waar)

Bonsoir à tous et à demain.

Getekend: Zatte Zulma en Evige Eduaar

Spreekwoord van de dag: Als de wijn is in de vrouw, neemt ze het allemaal niet zo nauw


  • 29 September 2023 - 10:37

    Sofie:

    Misschien tijd dat gij toch eens solliciteert voor een column in de Libelle hé… [e-1f618][e-1f618][e-1f618]


  • 29 September 2023 - 20:56

    Annick:

    Wat alweer een kleurrijk en komiek verslagje ! Die crémant d'alsace kan mij ook wel bekoren, misschien een ideetje voor ons volgende ontbijtje? Le chateau de haut Koningsbourg ken ik ook, ik was er jaren geleden en toen zaten we daar 's morgens al aan den eau de vie! Lekker warm in de winter, maar dat zit ook rap in 't kopke zenne![e-1f635][e-1f604]


  • 29 September 2023 - 21:35

    Swa En Ingrid:

    Niet teveel drinken zene want ik versta u bijna niet meer. Toch blijft het verslag altijd super plezant. Ik ge nu slapen want binnen 4 uurtjes moet ik terug opstaan dan staat om 3u de taxi hier te wachten en stappen we om 6u op 't vliegtuig (als we geen vertraging hebben natuurlijk).

    De volgende verslagen zullen we dus lezen als we terug thuis zijn op 1 november.

    Geniet nog van jullie reis verder en tot in november schatties.

    1. [e-1f618]

  • 29 September 2023 - 22:53

    Hilde Boterdaele :

    Wat een leuk verhaal is me dat weer [e-1f605] Jij hebt echt talent zene! En hoe je uw Charel er altijd bij haalt! Zo grappig [e-1f602] Ik weet niet hoeveel dagen jullie nog resten (op vakantie natuurlijk) maar laat je pen de vrije loop he [e-1f44d][e-1f618]

    Ik kruip erin, niet in mijn pen, in mijn beddeke[e-1f92d] Slaapwel. [e-1f970]


  • 29 September 2023 - 22:53

    Hilde Boterdaele :

Tags: Riquewihr

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Françoise

Actief sinds 30 Aug. 2015
Verslag gelezen: 43
Totaal aantal bezoekers 6652

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2023 - 15 September 2023

Eduaarrr et Franzi, Les Choucroutiens Alsaciens

08 November 2017 - 25 November 2017

EdwardskiSwaskiinPolski2017

02 Oktober 2015 - 25 Oktober 2015

Motorhomediaries 2015

Landen bezocht: