LE STRUTHOF - Reisverslag uit Natzwiller, Frankrijk van Françoise Lippevelt - WaarBenJij.nu LE STRUTHOF - Reisverslag uit Natzwiller, Frankrijk van Françoise Lippevelt - WaarBenJij.nu

LE STRUTHOF

Door: Françoise en voor deze keer ook Eddy

Blijf op de hoogte en volg Françoise

27 September 2023 | Frankrijk, Natzwiller

Hoi iedereen

Vandaag geen prettig reportageke. Wij bezochten namelijk in Natswiller 'le Struthof', het enige Konzentrationslager op Franse bodem, zij het dat dit concentratiekamp wel op verscheidene plaatsen in Frankrijk 'onderafdelingen' had. Geen leuke ervaring om hier rond te wandelen, maar we moeten onze 'waakvlam' tegen genocide en mensonwaardige toestanden - in welke vorm dan ook - brandend houden. Wij bezochten er al enkele andere zoals Auschwitz-Birkenau en Buchenwald, en in België kazerne Dossin en Breendonck, maar het blijft beklijvend om rond te lopen op een plaats waar zo'n intens leed geleden werd. Veel bussen met Duitse scholieren gezien; velen van hen waren duidelijk onder de indruk en sommigen tot tranen toe bewogen, en maar goed ook.

Het blijft toch onwezenlijk en onbegrijpelijk hoe de ene mens een andere mens zoiets kan aandoen. Een plaats om zeker te bezoeken als je in de buurt bent.

WIj zagen deze week trouwens nog een film op Netflix waarin historici onderzoek deden naar hoe en waarom duizenden gewone Duitsers als lid van de nazi-politie op grote schaal wreedheden begingen tijdens de Holocaust (Ordinary Men, the forgotten Holocaust).

Daarna langs een bergpas via Le Hohwald en Andlau tot aan de 'weinstrasse' verder gereden tot aan onze overnachtingsplaats Camping Le Vallon de l'Ehn in OBERNAI.

Tschuss, bon soir

Bizou

Uitspraak van de dag: "Niet in rijkdom of macht ligt de grootheid van de mensen, maar in karakter en goedheid."

(Anne Frank)

• 28 September 2023 - 09:38

M&M:

foto's om steeds stil van te worden....en dat het nog dagelijks ergens in de wereld gebeurt [e-1f625]

gelukkig nadien een goei pint en dat gebakken kaasje zag er ook niet slecht uit [e-1f609]

nog veel plezier en het weer zijn best doen he [e-1f60e]

[e-1f618]

• 28 September 2023 - 15:25

Mariette:

Is altijd beklijvend en onbegrijpelijk dat zo’n misdaden nu nog altijd gebeuren.

• 28 September 2023 - 17:16

Greet:

Je wordt er stil van…..

Eén van de volgende weken naar de film “Wil”…..

De eerste fragmenten waren heel beklijvend…..

zoen

• 28 September 2023 - 17:21

Zwemmaatje :

…en dan te bedenken dat oorlog nog steeds heel dichtbij is … laat ons genieten van het leven … en het zelf een beetje mooier maken … schollekes [e-1f37a]

• 29 September 2023 - 22:40

Hilde Boterdaele :

Ja, ik kan het ook nooit vatten waarom de mensen mekaar zoiets kunnen aandoen [e-1f60c]