Diderot, le petit escargot - Reisverslag uit Riquewihr, Frankrijk van Françoise Lippevelt - WaarBenJij.nu Diderot, le petit escargot - Reisverslag uit Riquewihr, Frankrijk van Françoise Lippevelt - WaarBenJij.nu

Diderot, le petit escargot

Door: Casimir von Riquewihr

Blijf op de hoogte en volg Françoise

29 September 2023 | Frankrijk, Riquewihr

Goettenafont liefwe freunte

Riquewihr Riquewihr, das plaisier ist hier und Evige Edoeaar und Zatthje Zoelma sind wiederom van die partai, tot spait van wie het benait.

Mit unserem Fahrrad durch die Felden (= die Weinbergen in het Alsaciens) gereden tot in Riquewihr. Dat was nu is heel ver se, zeker ne hele kilometer! Wel 'vals plat' zodat we toch een beetje moeite moesten doen.

Een leuk en heel toeristisch stadje, maar toch gesélliccchhh, zeker op een terraske. Zoals jullie weten is het soms ook al plezant om gewoon op een terras te zitten en aan 'staren' te doen, mensen begapen, hoe leuk is dat just! Ge ziet dan van alles gebeuren en ge hoort van alles zeggen: vervelende kinderen die bleiren omdat ze iets niet krijgen, mannen die krom lopen van de zakken met wijn die ze gekocht hebben en ander die scheef lopen door de wijn die ze al op hebben, vrouwen met een nief sjakosh in hunne zondagse tenue, trekkers met bergbottines met een té zware rugzak, bejaarde would-be mountainbikers met een elektrisch fiets, verliefde koppels die niks zien buiten mekaar, eenzaten ocharme (altijd medelijden mee), sympatiekelingen en zonderlingen, pin-ups en gluurders, mensen met wandelstokken, vrouwen met naaldhakken die hun voeten omslagen en 'schuinsmarcheerders' (zou dat dan toch komen door die keien hier? [e-1f914] ) ... allee weer teveel om op te noemen.

Ook al gehad dat ge uw eigen er op betrapt dat ge de mensen naast u gewoon zit af te luisteren? Shame on you! Haha, dan zeggen we soms tegen elkaar: "straf hé"! of "hebt ge dat gehoord"?! Wij zouden dan op dat moment gewoonweg in die mensen hun conversatie kunnen inpikken. Jawohl mein Freund!

En kerstwinkels dat ze hier hebben... duizenden kerstballen en andere attributen in allerlei kleuren, maten en gewichten, maar vooral aan dure prijzen. Toch hebben wij er weer ééntje op 't oog om aan onze collectie toe te voegen. Wij kunnen gewoon niet anders, onze drang is te groot; kopen kopen kopen, zou mijn lief Sofietje zeggen, graaien maar! Toch zál ik die "Kerstman in bad" hebben. Bovendien is die 'cheap, billig, bon marché, en hebben wij nog altijd een takje vrij in 'unserem Weinachtsbaum'. ئەرزان

Om af te sluiten nog het verhaaltje van het

DIER VAN DE WEEK ofte WEEKDIER: Diderot, le petit escargot

Diderot de wijngaardslak, werd geboren

maar haar was geen gelukkig lot beschoren

zij kroop steeds op haar gemak

van blad tot blad, van tak op tak

zich van geen kwaad bewust

dacht zij op een moment 'oef, nu effe rust'

toen werd zij bij haar nekvel gegraaid

van haar sappig wijngaardstekje gemaaid

de arme duts,

klaargemaakt door iemand met een koksmuts

van haar leven beroofd

in veel look gestoofd

dan door iemand opgegeten

ze had beter nog eens van haar blad gebeten.

door Zulma

Grüss Gott, Bergfrei!

• 30 September 2023 - 11:26

M&M:

goede middag avonturiers,

people watching, vinden wij ook altijd plezant, was het maar om ons zelfbeeld beetje op te krikken hihi ...met het blijvend mooie weer lijkt kerst nog zo ver weg maar zijn wel benieuwd naar de "kerstman in bad", .. nog veel plezier ginder

dikke [e-1f618]

Tags: Weinstrasse