Sjakie en de Madeleine-fabriek - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Françoise Lippevelt - WaarBenJij.nu Sjakie en de Madeleine-fabriek - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Françoise Lippevelt - WaarBenJij.nu

Sjakie en de Madeleine-fabriek

Door: Ginger Rogers

Blijf op de hoogte en volg Françoise

24 September 2023 | Frankrijk, Straatsburg

Goede morgen morgen, zonnige dag

'Haa, ik lach bij het zien van mijn schoonheid in dees spiegel' (Bianca, weet je wel). Geen goeie vriendin van mijn kapitein, beetje haat-liefde verhouding (als jullie de verhalen van Kuifje een beetje kennen). Zij is dan ook een 'diva', just gelijk madame de Pompadour [e-1f609]

Mijn horentje heeft op tijd geschald se... en weten jullie wat: ik heb al een danske gedaan... nee nee niet met Fred Astaire (die soest nog verder), maar ik op mijne alleene, jawohl, biennesurre.

Ge weet ondertussen ook al dat ik een speciale relatie heb met 'vreemde' douches en toiletten. Zij kunnen mij stresseren, ambeteren, degouteren, choqueren, intrigeren, ze zullen mij nooit echt charmeren en ik zal ze ook 'immer en toujours' inspecteren en mij daar soms voor generen, maar de douches op deze kamping hebben mij toch een beetje kunnen imponeren: ze zijn bijna zo groot als een balzaal; vermits ik er toch weer zo goed als alleen was, heb ik mij dan ook eens goed laten gaan (doe nu je oogskes toe en probeer je je voor te stellen hoe ik door de doucheruimte zweef).

Enfin, Straatsburg die Skone wordt stilaan wakker. Het is inderdaad toch wel een bijzondere stad, zóveel te zien. Vandaag bezochten wij de meer volkse buurt Krutenau (ooit wijk van vissers en tuinders) en zo kuierden we verder - met de nodige tussenstops uiteraard - tot in het mooie, chiquere, rustige en monumentale Neustadt. Eind 19e eeuw - na de overwinning van Duitsland op Frankrijk - werd deze 'nieuwe stad' gebouwd als toonbeeld van macht. Veel Jugendstil /Art Nouveau hier, als ook 'picturalisme' (veel torentjes en puntgevels, geïnspireerd op gothiek en renaissance, maar dat zal ons Cathérine beter kunnen uitleggen als ik).

Maar, wacht, wacht! aandacht! effe een intermezzo want wij gaan NU met veel tromgeroffel een madeleinekoekje van € 6,50 opeten van bij Le Fond du Jardin ofte bij Willy 'Fred' Wonka. Man, man wat was dat.... een biscuiterie annex tearoom, zoals je er nog nooit één zag. We sluiten foto's bij, maar eigenlijk moet je het in 't echt zien - Greetje daar ligt uw kans nog open. Er mogen maximum 4 personen per keer in het kleine winkeltje binnen en achteraan is de tearoom, maar om daar een plaats te versieren, moet je een jaar op voorhand reserveren, allez ik ben weer aan het overdrijven, maar wij hadden in ieder geval geen plaats meer (het is er dan ook maar een voorschoot groot). Greetje, nogmaals, grijp uw kans en bel nu al... ge gaat u daar amuseren, ik verzeker het u. Hij beschrijft heel Frankrijk en verder de wijde wereld naargelang over welke Madeleine het gaat... wij kochten er vier en waren 22 euro kwijt en nu hebben wij het daarjuist dus aangedurfd om "GEMMA" op te eten [e-1f631] vana één, vana twee, vanadrie hap hap en 't was op. De drie andere zijn uiteraard niet meer voor vandaag. Het zakje met geparfumeerd zijdepapier fleurt heel onze camper, alsmede die van onze naaste buren, op. Incroyable mais vrai, zeggen ze dan.

De decoratie en aankleding van het in- en exterieur kunnen ook tellen; zeker het interieur is zeer bombastisch en wordt 4x per jaar aangepast (hij sluit hiervoor dan enkele dagen): nu was het al Herfst, de Kerstversie zal ook kunnen tellen, denk ik... "eh, oui, j'achéte toute ma décoration chez un grossist belge, dans une petite commune à Kontish... toch weer niet te geloven héé... Goodwill heet dat, wie kent het ??? Sag es mir und du bekommst ein Madeleineke (maar het zal er dan één van uit de Carrefour zijn).

Verder nog 'geterrast', het kleinste hondje ooit gezien (dat past niet alleen in een sacoche, maar zelfs in ne portemonnee) en ook Arnie "I'll be back'' Schwarzenegger, maar da was op een reclamebord aan de tramhalte.

Voilà, voor vandaag ben ik uitgeraasd.

Morgen vaart mijn kapitein ons naar andere oorden, meer bepaald langs de Vallée de la Bruche, meer daarover later.

Signé: Victoria Empératrice au parfum de lavande et aux extraits de fleurs de sel, qui a voyagé dans le Luberon et les Pyrenées Orientales et qui a vécu - pendant sa jeunesse - chez ses grandparents en Puy en Velay

Uitspraak van de dag: een hond die past in uw portemonnee, pakt ge altijd en overal mee

Citaat van de dag: reizen maakt je eerst sprakeloos en verandert je daarna in een verhalenverteller


  • 24 September 2023 - 22:47

    Hilde Boterdaele :

    [e-1f605][e-1f605][e-1f605][e-1f605][e-1f493]


  • 25 September 2023 - 11:46

    Greet:

    Goeiemorgen Çoiske en Eddy (natuurlijk [e-263a]️)

    Door je verslag tel ik de dagen af….om mij een weekje met mijn lieve lief te laten verrassen in het mooie Strasbourg

    zoen

    La Greta [e-1f970]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Françoise

Actief sinds 30 Aug. 2015
Verslag gelezen: 56
Totaal aantal bezoekers 6664

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2023 - 15 September 2023

Eduaarrr et Franzi, Les Choucroutiens Alsaciens

08 November 2017 - 25 November 2017

EdwardskiSwaskiinPolski2017

02 Oktober 2015 - 25 Oktober 2015

Motorhomediaries 2015

Landen bezocht: