En route pour une choucroute - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Françoise Lippevelt - WaarBenJij.nu En route pour une choucroute - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Françoise Lippevelt - WaarBenJij.nu

En route pour une choucroute

Door: La gargouille

Blijf op de hoogte en volg Françoise

23 September 2023 | Frankrijk, Straatsburg

[e-23f1] bonne matin à tous [e-1f4e2]

en daar klinkt het hoo-oo-oorngeschal, tiraa-lalalalala, met mij op reis gaan is geen pretje, al houdt mijn liefste het ondertussen al 23 jaar vol, stalen zenuwen en veel geduld heeft die.

Ook hier al vroeg naar de douche geslopen, helemaal in 'fachet' natuurlijk want MIJ gaan ze niet betrappen.

Daarna koffie met slurp slurp - je weet wel -, nog effe mijnen Haddock opschudden en wegwezen.

Ja, ik slaap hier dees dagen met Haddock, plizant zenne zo'n kapitein in uw bed! Afgelopen week was het reporter Kuifje, maar die had zijn hondje bij en dat was wat lastig. Waar het dekbedovertrek van uw kleinkinderen al niet goed voor is.

Nu op weg met ons 'rugzakje' richting Europees Parlement.

Wisten jullie trouwens dat als een 'madame de Pompadour' vroeger reisde, zij wel 20 tot 50 grote koffers bijhad en dat dames die in de 19e eeuw transatlantisch voyageerden, soms hutkoffers meesleurden met vakjes waar wel 30 paar schoenen inkonden.. niet moeilijk dat de Titanic zo vlug zonk en zo spijtig van al die schoenen, toch? Hier thuis zagen ze al als Coizeke 5 paar schoenen meeneemt op verlof. Ja ja het waren betere tijden vroeger toen een 'dame' nog een 'dame' was.

Dus wij naar het Europees Parlement. Is wel indrukwekkend moet ik zeggen, met bagagecontrole en al. Bedacht ik plots dat ik zo'n piepklein knipmesje van Laguiole in mijn rugzak heb steken (ge weet maar nooit als ik is aangevallen wordt dan kan ik daar altijd mee dreigen). Toch maar laten zien[e-1f607], maar die security-agent lachte mij uit en noemde het een 'curedents' (tandenstoker).. we mochten dus binnen, oef!

Verder natuurlijk een stad vol musea, parken, kerken en een wel heeeel bijzondere en supermooie Cathédrale. Wij hebben ons nog gewaagd aan de beklimming van haar torenspits (welgeteld 330 treetjes). Moe en afgepeigerd bereikten we het uitkijkplatform op een hoogte van 66 m en zijn daar dan een paar uur blijven zitten om uit te rusten (haha, nee niet waar, gelijk ik een fysiek heb....).

Verder den 'toerist' uitgehangen, gegeten en gedronken, want ne goeien Belg doet niets liever.

Het openbaar vervoer is hier ook uitstekend geregeld. Moderne trams, heel moderne trams, futuristisch zelfs, oordeel zelf maar... rijden met een frekwentie en een stiptheid!! Was België nu niet het landje van belofte? Als ge het mij vraagt, kan La Linea hier nog een puntje aan zuigen.

En geloof het of niet: zitten wij 's morgens richting Parlement naast een madame, nemen wij twee uur later terug de tram richting oude stad, stapt diezelfde madame terug op... hoe kan het zijn, wie ist dass möglich dass die Welt so klein kann sein!

Tip van de dag: l'Epicerie, rue du vieux Seigle (lekker belegde boterhammen in een oude kruidenwinkel) - echt een aanrader

Spreekwoord van de dag: Aan de geur van de kaas herkent men de geit.

Nu nog effe mijnen hoorn opwinden voor morgen se en seffens kruip ik dan weer dicht tegen mijne kapitein, DUIZEND BOMMEN EN GRANATEN!

Bizou

Bianca Castafiore


  • 24 September 2023 - 09:03

    M&M:

    goede zonnige morgen avonturiers [e-1f60e],

    hier in den Belgique is de zon vanmorgen stralend aanwezig, hopelijk ginder ook want er niks zo plezant om 's morgens uw gordijnen open te gooien met zo weer tot ge buiten komt, 10 graden, beetje fris.

    Straatsburg lijkt me ideaal om is een city trippeke te doen.

    Dank u Coiseke dat we iedere dag van uw schrijftalent mogen genieten, veel groetjes ginder!


  • 24 September 2023 - 15:49

    Greet :

    JP en ik hebben er al zin in….dankzij je verslag [e-1f44c][e-1f44c][e-1f44c]ontdek maar leuke dingen voor ons [e-1f970]


  • 24 September 2023 - 16:30

    Hilde Boterdaele :

    Ik probeer voor de derde keer een reactie te schrijven. De eerste keer vergeet ik op "reactie plaatsen" te tikken en daarnet een rare beweging met mij slecht pootje, floep alles weg [e-1f60c] Het is echt ongelooflijk leuk om je verhalen te lezen. Ik lach heel de tijd luidop [e-1f605] Zo'n talent [e-1f44f] Bijna het hele weekend stond in het teken van de kindjes. Effe wat veel. We waren van plan om naar Lambertmonmartre te gaan maar ik wou effe bekomen. Voor de eerste keer sinds we hier wonen zijn we naar het park van Hove geweest, waar we dan ook nog onze weg kwijt raakten [e-1f610] Nu nog even mijn boek lezen waar ik al tweeënhalf maanden in 't lezen ben!

    Amuseer jullie [e-1f970]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Françoise

Actief sinds 30 Aug. 2015
Verslag gelezen: 43
Totaal aantal bezoekers 6659

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2023 - 15 September 2023

Eduaarrr et Franzi, Les Choucroutiens Alsaciens

08 November 2017 - 25 November 2017

EdwardskiSwaskiinPolski2017

02 Oktober 2015 - 25 Oktober 2015

Motorhomediaries 2015

Landen bezocht: