BAARREGOEP EN BAARREGAF - Reisverslag uit Hunawihr, Frankrijk van Françoise Lippevelt - WaarBenJij.nu BAARREGOEP EN BAARREGAF - Reisverslag uit Hunawihr, Frankrijk van Françoise Lippevelt - WaarBenJij.nu

BAARREGOEP EN BAARREGAF

Door: Zulma Poulidor (dochter van)

Blijf op de hoogte en volg Françoise

30 September 2023 | Frankrijk, Hunawihr

Dag lieve volgers allemaal

Amaai m'n bruien... Kennen jullie dat woord nog?... Hewel, die hebben toch wat gebrand vandaag, om van mijn mottige knieën nog maar te zwijgen. Want ge kunt zoveel fysiek hebben als ge wilt, 'uphill' fietsen met een 'benenfiets' is en blijft ook een 'spierenzaakske'. Als die spieren zeggen 'foert' en de knieën doen zeer, kunt gij een hart als een leeuw hebben, het gaat niet dan, neeje. Gelukkig ben ik een beetje getraind, zodat het nog redelijk meeviel, maar 'tussen de wijnranken' das ook maar een uitdrukking zoals een andere. Al is goe naar al die 'daroiven' gezien... die staan begot op hellingen als die van de Mont Blanc, alleen de sneeuw ontbreekt. Daar spreken ze niet van in de boekskes. "Pistes cyclables" zeggen ze hier. Wat dat just betekent dat weet ook weer geen mens, behálve mijne fietsmechanieker annex gids, beide zijn mee in de motorhome. De ballerina heb ik er al een tijdje uitgezwierd, diende toch tot niets en ze stond altijd in mijne weg, altijd bezig met haren tutu en haar balletschoenen. 'Raus damit'. Ik kan ook moeilijk iedereen zomaar meenemen hé.

Dus wullie weg tussen de wijnranken. Op en neer, op en neer, eens ge een voetje aan de grond zet, gaat het niet meer. Afdalen (als ge naar beneden rijden op een fluthelling al zo kunt noemen) is voor mij nog erger .. zeker als ik niet kan zien wat er achter den bocht komt.. Ik moét kunnen zien waar ik naar toe ga, stel u voor dat de weg ineens stopt;.. dan val ik er af...nee, nee naar benee valt voor mij nie mee. Bang, weten jullie nog.

Eddy Planckaert zegt dan dat ik toch maar is moet denken over een elektrische fiets... hoe dat het probleem 'afdalen' verhelpt is voor mij een grote vraag, wat denken jullie? Nee, hij kan het gewoonweg niet verdragen dat hij 'efkes' moet wachten op zijn fietsdeerne. Jullie moeten weten dat ik mij soms zo voel als ik door de wijngaarden zoef: een wijnprinses met een helm ipv een kroon en met mijn 'lakei' in mijn nabijheid. Die reist niet mee in mijn kasteel op wielen, maar die wacht altijd op mij onderaan de helling; hij legt mijn fietske vast als we ergens halte houden en rijdt steeds voor mij uit. Houdt de weg int oog bij 't oversteken van een 'National' (hij zou begot, -als ik hem niet zou tegenhouden - vóór de auto's springen om die halt te laten houden zodat ik opeen 'red carpet' kan oversteken) én hij leest 'de kaart op de kaart ' of op zijn GSM. Leve mijn lakei, hij maakt het 'fiets'leven gemakkelijk voor mij.

Zo bracht hij mij ook tot in Hunawihr (lees: dorp van Huna) tot in Natur-o-Parc. Een kleine zoo waar ze zich vooral bezig houden met kweekprogramma's en jaarlijks enkele duizenden dieren opvangen voor verzorging.

Nadien ons tochtje verdergezet: umhauch und umliech, hijg hijg, conditie kweken, biennesurre! Ik zal mij binnenkort is inschrijven voor de volgende Ronde se...Marian Vos achterna, haha.

In de late namiddag terug op de camping gearriveerd, andere kleren aan en hupakee nu met de 'benen zonder fiets' terug naar boven, recht naar de firma Dopf, producent van 'hoe raadt je het'... Ons voorraadje ingeslagen, en mijne 'kerstman-in-bad' gekocht - of dachten jullie dat ik die vergeten was - NO WAY RICARDO (ik kan niet weer José gebruiken) .

Yes, ik heb hem, I have him, dat was een helling in supersnelle modus waard, al hing mijn tong op mijn tenen en kraakten mijn benen, al moest ik er iemand voor kelen en zou ik er een aireke op een dwarsfluit voor moeten spelen: I wanted my SANTA. Nu zit hij veilig in zijn papieren zakje in MIJN kelderke, bij al mijn andere spullen. Ik heb hem tussen mijne mascara en mijn MODIGLIANI-hoofdjes geprangd (ja, die hebben we ook nog gekocht - "oui, madame, c'est jolie hein, se sont des têtes de Modigliani" - heum? "ha, oui oui" - uzelf een houding geven als ge het niet direct weet om geen figuur te slagen woehaa- "oui oui, le nom ken ik wel" - de kopkes niet haha).

Dus mijn Santa-ke zit nu in MON Institut de Beauté naast Jeanne et Lunia, hij zal er niet kwaad om zijn. [e-1f609]

Enfin, nog een maaltijd genuttigd in een restooke; per vergissing een tafeltje buiten gevraagd - wij denken dat de zomer blijft duren en er hingen 'terrasverwarmers' (alleen mogen ze die volgens een nieuwe wet nu nog niet aansteken [e-1f914]).

Morgen onze camion Cremant d'Alsace ophalen se en dan richting MUNSTER.

PS ik ga nu mijne fiets aan de haak hangen

(mijn Florenceke kan mijn 'bruien' dan nog is goe masseren en dan kan niets mij nog deren)

SLAAP OP UW TWEE OREN en tot morrrege,

LA PRINCESSE-CYCLISTE


  • 30 September 2023 - 23:53

    Zwemmaatje :

    [e-1f602] [e-1f602] [e-1f6b5][e-1f3fb]‍[e-2640]️ [e-1f44d]


  • 01 Oktober 2023 - 13:48

    Greet:

    [e-1f605][e-1f602][e-1f923][e-1f60d][e-1f970][e-1f970]

    nog efkes en je kan je roman publiceren [e-1f602]

    Ik koop hem [e-1f609]

Tags: Hunawihr

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Françoise

Actief sinds 30 Aug. 2015
Verslag gelezen: 42
Totaal aantal bezoekers 6632

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2023 - 15 September 2023

Eduaarrr et Franzi, Les Choucroutiens Alsaciens

08 November 2017 - 25 November 2017

EdwardskiSwaskiinPolski2017

02 Oktober 2015 - 25 Oktober 2015

Motorhomediaries 2015

Landen bezocht: