KLIMMEN EN DALEN IS SOMS BALEN - Reisverslag uit Breitenbach, Frankrijk van Françoise Lippevelt - WaarBenJij.nu KLIMMEN EN DALEN IS SOMS BALEN - Reisverslag uit Breitenbach, Frankrijk van Françoise Lippevelt - WaarBenJij.nu

KLIMMEN EN DALEN IS SOMS BALEN

Door: Franswaasje

Blijf op de hoogte en volg Françoise

02 Oktober 2023 | Frankrijk, Breitenbach

Helabaatjes, maatjes

Weeral een 'reuze'dagje voorbij se. Dolgelukkig zijn wij om hier nog op deze leuke camping en in deze fantastische omgeving te 'mogen' verblijven. Mogen is hier het juiste woord, want niet iedereen krijgt de kans om te reizen en leuke ervaringen op te doen. Daarom: wij zijn dankbaar, echt.

Vandaag gewandeld richting le col du Petit Ballon. Toppie idee, maar wel serieus klimwerk! Driehonderdvijftig meter gestegen op een afstand van 4 km, maar zoals jullie al weten lukt het mij beter om te klimmen dan andersom. Afdalen doet zeer aan mijn knieënmannen en bovendien betekent het bijna altijd dat het dan gedaan is. Iets dat gedaan is meestal treurig, niet?

Bovendien had ik aan het einde van onze klim een keitoffe Auberge opt oog (das was nog niet tot de top, want dat was nog is 1,5 uur extra klimmen - doseren is de boodschap, want er komen nog dagen en mijn twee knosselkniekes moeten nog langer meegaan als vandaag) .

Ken je die 'auberges' in de bergen? Dat zijn allemaal nevenactiveiten van de boeren, ttz een uitbreiding op hun leven als herder-landbouwer; meestal kleine familiebedrijven ook. De meesten hebben ook melkkoeien en maken kaas. In deze auberges kan je lekker eten wat de pot schaft, het aanbod varieert en gaat mee met de seizoenen. In een aantal kan je ook logeren. Ik zou dat wel eens willen doen, maar dan zou onze mooie villa in het dal leegstaan.

Komen wij dus boven aan het einde van onze calvarietocht, zien wij een beetje lager op een plateau onze herberg. Oei ,zeg ik, daar staan al heel wat auto's en ze hebben maar 50 couverts, straks hebben we geen plaats. Inderdaad, zegt mijn gids, en ge moogt precies niet op het terras zitten...misschien zijn die plaatsen al allemaal gereserveerd. Spoeien, zeg ik, haast u of het eten is op. Wij vlugger als de wind tot aan de voordeur: "Fermé, on revient à 17 h!! [e-1f631] Wass? Quoi? Had ik nog speciaal een tof boekske over Les Fermes-Auberges de Haute-Alsace gekocht met alle info. Slecht gelezen dus en mij niet gerealiseerd dat het ondertussen al oktober is.

Nu konden wij wachten daarboven tot die terug openging, maar dat was natuurlijk geen optie. Dus heeft ons Coiseke haar twee benen onder haren arm genomen en ben ik op een drafje zoals een jong veulen terug naar beneden gelopen met mijn 'Scarlet Pimpernel' in mijn zog. Wie is dat nu weer, hoor ik jullie denken. Awel, dat is mijne GVR, mijne gids, mijn lieve Florence die te lang in de zon gelopen heeft zonder zich in te smeren en dus nu een rode neus heeft (ah ja, want ook dat is groot bij mijn liefste en dan krijgt ge dat veur).

Niet erg, rood is een mooie kleur, rood is de kleur van de liefde:

"Mange des tomates, mon amour,

mange des tomates tous les jours" - kent ge het nog?

Morgen beter doen dus!

Morgen zetten wij ons beste beentje terug voor!

Morgen weer een nieuw verhaal!

Morgen toch maar insmeren!

en ik,

ik blijf zuigen tot mijn duim twee keer zo groot zal zijn als normaal. [e-1f44d]

Jullie berggeitje en haar bok.


  • 02 Oktober 2023 - 23:13

    Zwemmaatje :

    OMG ik lig weeral plat van jouw vertelselkunst

    Ik denk toch dat jullie vermagerd terug thuis komen ze; veel wandelen en geen eten [e-1f602]

    Nog veel plezier en vertier en lieve groetjes


  • 03 Oktober 2023 - 12:02

    Mariette:

    Heel leuk om jullie te kunnen volgen en een beetje meegenieten door de leuke verslagen die jullie doorsturen


  • 03 Oktober 2023 - 12:02

    Mariette:


  • 03 Oktober 2023 - 12:02

    Mariette:


  • 04 Oktober 2023 - 09:30

    Hilde Boterdaele :

    Hoe leuk jouw blog! Zo'n grappige inspiratie [e-1f602]

    Spijtig dat je je knieën nodig hebt met het wandelen he [e-1f92d] Misschien de volgende keer bij nen boer een kruiwagen lenen, dan kan jouw liefste met jou in de kruiwagen de afdaling aangaan. Ik weet niet wanneer jullie huiswaarts keren maar geniet er nog van! [e-1f917]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Françoise

Actief sinds 30 Aug. 2015
Verslag gelezen: 34
Totaal aantal bezoekers 6625

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2023 - 15 September 2023

Eduaarrr et Franzi, Les Choucroutiens Alsaciens

08 November 2017 - 25 November 2017

EdwardskiSwaskiinPolski2017

02 Oktober 2015 - 25 Oktober 2015

Motorhomediaries 2015

Landen bezocht: