studie, cultuur, .... en PLEZIERRR in de koekestad - Reisverslag uit Wrocław, Polen van Françoise Lippevelt - WaarBenJij.nu studie, cultuur, .... en PLEZIERRR in de koekestad - Reisverslag uit Wrocław, Polen van Françoise Lippevelt - WaarBenJij.nu

studie, cultuur, .... en PLEZIERRR in de koekestad

Door: Снегурочка, de ijsprinses

Blijf op de hoogte en volg Françoise

24 November 2017 | Polen, Wrocław

Gutenabend

Gisteren in Wroclaw weer een leuk, plezierig, leerrijk, sportief (ah ja wandelen) en ... lichtjes bedronken dagje gehad:

- leerrijk: een dagje gestudeerd aan de faculteit medische wetenschappen (geneeskunde, plantkunde, chemie,...); rondleiding in het prachtig gerestaureerde barokke gebouw (was na WO II bijna compleet vernield, maar werd heel mooi terug opgebouwd); de kunstschilders-restaurateurs zijn trouwens nog bezig in de Aula Leopoldina, ontworpen door Christopher Tausch en beschilderd door Johann Christoph Handke: een rijk gedecoreerde barokke zaal met wand- en plafondschilderingen, houtsculpturen ed (nog jaren werk, als ge het mij vraagt en VEULLLL CENTJES)

-nog meer cultuur: verder gewandeld langs de kerstmarkt (deze keer NIET bezocht) tot aan het mooie operagebouw; zo verder tot aan het Zandplein (Plac Solny) en de Shambles (nu kunstenaarswijk, vroeger was het de slagerswijk).

In deze wijk zijn we een 'pintje' gaan pakken in Pensionat Academus - zij verkochten nogal wat Belgisch bier (aangeleverd door een Belgisch ex-judoka Eric De Gaiter die nu in Poland woont). Rocheforreke gedronken van 10°, lekkeerrrrr.

- terug naar de Rynek - spijtig toch dat die kerstmarkt zo voor al die mooie gebouwen in pasteltinten stond, moeilijk om zo mooie foto's te nemen, maar ons Edje heeft zijn bestje gedaan...

- nu zaten we met het probleem dat we nog 'a bottle of Polish wine' wilden vinden om aan onze buurman cadeau te doen.... toch niet te vinden zeker: aan die kramen verkochten ze enkel 'honeywine' en das zoete brol dat op niks trekt.
We hadden wel in één van de zijstraatjes een winotheka gezien en wullie daar naar toe: bleek dat wel een wijnzaak te zijn maar die verkochten enkel Italiaanse wijn. Gezellicchhh toch maar een glaasje proeven dan.. maar van 1 glaasje kwam er nog een, daarbij nog een schotel antipasti besteld (weeral een reuzeschotel), wat gezelllicchhh socchh ierrr, nog een flaasje ? faarom nie, en noch eenfje, allee kortom wij zaten daar na 3 uur nog en ik kon op den duur niet meer spreken.... nee, das erover maar ik had het toch wat flacchgen. Rond 20.00 u hotelwaarts gekeerd, voldaan en zij ook, want we hebben daar dan nog wijn gekocht. Gelachen dat wij hebben onderweg.... bijna opgepakt voor openbare dronkenschap.... ?!

Mijn ogen waren rapper dicht dan dat ik in slaap kon vallen.

Spreuk van de dag
"Als de wijn is in de man, is de wijsheid in de kan"

Bacchus en zijn gevolg.