KOLIBA - Reisverslag uit Zakopane, Polen van Françoise Lippevelt - WaarBenJij.nu KOLIBA - Reisverslag uit Zakopane, Polen van Françoise Lippevelt - WaarBenJij.nu

KOLIBA

Door: RARA

Blijf op de hoogte en volg Françoise

18 November 2017 | Polen, Zakopane

Dag lieve stadsmensjes

DE FOTOOTJES VOLGEN KORTELINGS IN EEN APART BESTANDJE

Na een zalige nachtrust hier in onze woning vlakbij het woud en de bergen (stilte alom), weer op pad.

Het is WE en dan in het dorp veel drukker; de zon was supposed to shine today, maar ze liet het afweten (kwam er efkes door juist voor het donker viel).

Treintje genomen tot op de Gubalowka-top tot op 1.120 m (Zakopane ligt op 838 m), maar er hing zoveel mist dat er niks te zien was (behalve duizend souvenirwinkeltjes).

Gegeten in een typisch Koliba-huis (houten huis gebaseerd op de vroegere houten herderswoningen) en daarna verder gewandeld om nog meer van deze huizen te bewonderen oa museumke gedaan.
Het zijn nog huizen met houten muren en de kieren zijn opgestopt met leem, klei, mos of houtschaafsel, maar zeer warm; volgens ons zijn dat gewoon passiefhuizen avant-la-lettre!

Terug richting ons huis als afsluiter nog een Samantha-ke gedaan (de patisserie weetjewel) en een theeke en koffeke mét taart (voor Eduard-den-dikke-ondertussen) tot ons genomen. De grond begon al terug aan te vriezen dus 't was oppassen geblazen, want ons Soos is zo bang als een wezel van uitschuiven, en nee, das niet omdat ze oud wordt, want dat had ze als kindje al!

Leuke dag weeral, veeeeel kilometerkes gewandeld, want ons huisje ligt niet bepaald in de dorpskom (maar das goe voor mijn dikke streep hihihi).

't Is raar, want de temperatuur draait hier rond het nulpunt, maar het voelt absoluut niet koud aan (allez met een dikke trui en jas aan hé). Morgen zou het terug gaan sneeuwen...

A domani (ja ne mens moet alle talen is bovenhalen, nie?)

Schneelichen grüssen
Hans und Gretl

SPREUK VAN DE DAG:
om het met de woorden van Darth Vader te zeggen
"May the Vorst be with you"

videotip: https://youtu.be/5lz7PpWEROg

• 18 November 2017 - 21:14

NESSKE :

Amaaai wat maken jullie daar allemaal mee.Jullie lijken jullie alvast te amuseren.
    In gelijk welke taal dan ook.Wel heel toevallig dat het spoor naar dubbel gaat net wanneer de tegenligger komt.Goed uitgerekend dan hoop en denk ik dan.Maar daar zijn ze ginder dan wel straf in,net zoals den drank zeker

• 19 November 2017 - 12:19

Marc En Martine:

sneeuw, sneeuw...hier krijgen we al een beetje Kerstgevoel mee ...
    maar volgens ons Livke moet eerst Sinterklaas komen en pas dan komt de Kerstman hé moeke wist ze me gisteren te vertellen ....dus ik zal maar luisteren naar mijn kleine schat en mijn kerstballen nog even op de zolder houden.....
    al goe dat jullie voorzien met jullie sneeuwbotten!
    XX
    M&M