De Kròlu en Kròlowa van Wawel - Reisverslag uit Krakau, Polen van Françoise Lippevelt - WaarBenJij.nu De Kròlu en Kròlowa van Wawel - Reisverslag uit Krakau, Polen van Françoise Lippevelt - WaarBenJij.nu

De Kròlu en Kròlowa van Wawel

Door: Swaschitzki

Blijf op de hoogte en volg Françoise

14 November 2017 | Polen, Krakau

Dobry wieczór (goeienavond)

Eerst in de Joodse wijk de Joodse begraafplaats gaan zoeken.

Daarna de kathedraal en het kasteel van Wawel bezocht. Heel tof: mooie kathedraal en in het grote kasteel staan ineressante tentoonstellingen opgesteld:

- oude wapens en wapenuitrustingen (helmen, harnassen, hellebaarden, zwaarden en aanverwanten, schietgeweeeeren, Goeiendagskes,...)

- verder in de staatievertrekken schilderen, meubilair en 'Vlaamsche' wandtapijten (zoals zowat in elk kasteel in Europa, ja weven dat konden en kunnen wij goed...

Int kasteel ZUREK (= zure soep met worst, aardappel, spek en ei, geprobeerd en LEKKER bevonden) en PIEROGI (gevulde deegflapjes gegeten en daarna nog wat rondgestruind door de oude stad.

Dan ben ik met mijn Rode Ridder terug naar Camelot gegaan om de superlekkere versgemaakte kaastaart nog eens terug uit te proberen.

Nu terug in't hotel en seffens gaan we waarschijnlijk eens een Joods koosjer restaurant uitproberen. Daarover meer nieuws later.

Getekend
De Kròlu en Kròlowa van Wawel
vanuit hun huisje Zamek Królewski

(zoek het maar op)

SPREUK VAN DE DAG:
"When your brain needs a hug: CAWA!!! "

en daar hebben we er al veel van gedronken: sterke Cawa, donkere, met suiker, met een beetje melk,... want dat betekent hier KOFFIE.

• 14 November 2017 - 21:32

Marc En Martine:

good evening my King en Queen of Wawel,

ik denk dat het Joods restaurantje goed zal meevallen, als ge voorbij de Joodse traiteur in 't stad passeert ziet er allemaal mmm lekker uit!

veel groetjes vanuit the little castle in the city of Aartselaar with a royal Duvel because the red devils are playing tonight, allé for my king hé, for me a cup of tea....
    XX

• 15 November 2017 - 20:11

Christiane Janssens:

Hallo globetrotters,

de reisverslagen zijn een plezier om te lezen. Ik zie het allemaal voor mijn ogen gebeuren.
    ondanks dat ze geen 1 van de 2 in orde zijn.
    Hier gaat alles zijn gangetje.
    Ik ben zo genen artiest in het schrijven als jij hoor coiseke.
    geniet nog van jullie mooie en waarschijnlijk leerrijke reis.
    Dikke zoenen Christiane