Oswiecim by rain - Reisverslag uit Auschwitz, Polen van Françoise Lippevelt - WaarBenJij.nu Oswiecim by rain - Reisverslag uit Auschwitz, Polen van Françoise Lippevelt - WaarBenJij.nu

Oswiecim by rain

Door: Coizie

Blijf op de hoogte en volg Françoise

13 November 2017 | Polen, Auschwitz

Tja, wat zal ik vertellen vandaag: triestige maar ook leerrijke dag
Vroeg opgestaan en vroeg vertrokken ín de regen, maar nog niet vroeg genoeg want ons lijveke en koppeke staan beide op vakantiemodus dus:

wat is dat ochtendspits en bijkomend ochtendspits in de regen??! Nog nooit van gehoord, oh nee, wij komen immers uit een ver en groot land waar dat nooit het geval is.

Gevolg: TE LAAT. Nu mensen die mij beter kennen weten dat dat bij mij schering en inslag is, maar voor mijn liefste Edwardje is dat hoogste uitzondering.

Dus al wat zenuwachtig aangekomen in een overvol Auschwitz.... bovendien zagen we dan vandaag pas dat we er eigl al een kwartier op voorhand moesten zijn. Ja, sinds de metalen leuze 'Arbeit macht Frei' boven de inkom van het kamp enkele jaren geleden gestolen is geweest én sinds de recente terreurdaden van allerlei rechtse en fascistische groeperingen, wordt er serieus gecontroleerd aan de ingang: enkel kleine handtassen (30 x 20 x 10 cm) mogen binnen en die worden tevens gescand. Kunt ge u voorstellen wat dat geeft wanneer er talloze bussen arriveren....

Dan maar even voorgekropen en een werkneemster heeft ons dan tot bij onze groep met Engelstalige gids gebracht, oef...

Veel ga ik niet vertellen over Auschwitz en nabijgelegen Birkenau (dat we in de namiddag bezochten met dezelfde gids) want hoe groot de uitleg ook zou zijn, nooit zou hij volledig zijn.

Enkel dit: gruwelijke dingen gehoord en gezien: kamers vol afgeschoren haar, brillen, kinderschoenen, volw.schoenen, haarborstels-en kammen, valiezen, kleren,..... mensen dachten immers dat zij ergens anders moesten settelen en brachten in hun koffers dikwijls ook nog hun beste gerief mee .... dat werd daarna in Duitsland terug verkocht.... imagine...

Met de beste wil van de wereld kunnen we ons maar een fractie inbeelden van wat daar allemaal gebeurd is... ikzelf probeerde me in te beelden wat ik zou gevoeld hebben als ik daar zou toegekomen zijn met mijn ganse familie.... probeer het ook eens.... (aankomst met trein, de weg van het perron naar het registratie- en selectiegebouw, de selectie zelf, het uitkleden, het scheren, het afscheid van dierbaren...

we werden weer heel stil... én droevig.


SPREUK VAN DE DAG:

"Keiner kommt von einer Reise so zurück wie er weggefahren ist"

... dat is bij ons niet anders.....



Grüss Gott, Bergfrei

E & F


  • 13 November 2017 - 18:56

    De Peeraerkes:

    Hoi beste vrienden,

    Wij lezen hier dagelijks jullie reisverslag, maar vandaag zijn we extra stil. Ik probeer me dit even allemaal voor te stellen en word er nog stiller van! :-(
    Zal wel een speciale vakantie zijn voor jullie. Gelukkig hebben jullie de plezante afleiding met jullie restaurantbezoeken ;-D

    Groetjes van ons allemaal
    Dikke kus

  • 13 November 2017 - 20:57

    Marc En Martine:

    hey lieverds,

    met dit te zien komen de herinneringen en verhalen aan de enige joodse familie die wij ooit gekend hebben terug naar boven. Ik zal er van vertellen als jullie terug zijn, lieve mensen zoals zo vele andere gewone families ....Charlotte was een kind dat gered was door het verzet ...
    dikke kus
    XX
    Marc en Martine



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Françoise

Actief sinds 30 Aug. 2015
Verslag gelezen: 72
Totaal aantal bezoekers 6597

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2023 - 15 September 2023

Eduaarrr et Franzi, Les Choucroutiens Alsaciens

08 November 2017 - 25 November 2017

EdwardskiSwaskiinPolski2017

02 Oktober 2015 - 25 Oktober 2015

Motorhomediaries 2015

Landen bezocht: