Hoed u voor het fascisme!!! - Reisverslag uit Erfurt, Duitsland van Françoise Lippevelt - WaarBenJij.nu Hoed u voor het fascisme!!! - Reisverslag uit Erfurt, Duitsland van Françoise Lippevelt - WaarBenJij.nu

Hoed u voor het fascisme!!!

Door: Swaaskie

Blijf op de hoogte en volg Françoise

09 November 2017 | Duitsland, Erfurt

Gutenabend iedereen

en dat we het goed hebben, daar mogen jullie zeker van zijn. Na een namiddagje gruwelkamp (al was het een werkkamp en geen 'vernichtungskampf ') verdwijnen onze mogelijke dagelijkse ergernissen in het niets.

Iedere keer weer moeten we het vaststellen: wat de ene mens de andere kan aandoen is ongelofelijk, onbeschrijfelijk, onmenselijk, ....

Van echte mishandelingen tot psychologische wreedheden.....

We wisten het al, we kenden het al.... en toch verrast het iedere keer weer.

Het was bovendien vandaag ijzig koud (7° maar een ijzige wind op de grote vlakte dus gevoelstermperatuur een aantal graden minder).

Goeie gids, klein groepje van 6 personen dus er was wel wat mogelijkheid tot het stellen van vragen.

Buchenwald was dus meer een werkkamp. Er hebben in totaal (over verscheidene jaren - van 1937 - 1945) toch ook bijna 300.000 mensen (vooral mannen maar ook een kleine 30.000 vrouwen) gevangen gezeten. In 1945 alleen zaten er 112.00 prisoners (gaande van politieke gevangenen, geweldplegers tot joden en zigeuners uit wel meer dan 50 landen en van 23 - 86 jaar).

Moge de beulen tot in de hel vervolgd worden.....

Volgende week wacht ons nog Auschwitz, dat zal nog een pak erger zijn, vermoeden wij.

Amaai, mein Thüringer Klösse, zou mijn groteva gezegd hebben. Niet wat jullie nu denken, want dat zijn broodballen (een soort dumpling), één van de streekspecialiteiten hier.

Door en door koud zijn we vanavond iets gaan eten in een etablissement waar toch wat meer volk zat.

EDDY EN FRANCOISE
Niet te grappig zijn op een dag als vandaag want wij waren er toch weer efkes niet goed van: als ge de stenen autopsietafel met bijbehoren ziet en de aanpalende ovens, krijgt een mens serieus kippevel; het zal je maar overkomen!

• 09 November 2017 - 21:59

Martine:

hallo Soosje en Edje

dit mag inderdaad nooit vergeten worden!
    XXX
    Martine

• 10 November 2017 - 08:24

Martine:

Zelf ook ferm onder de indruk geweest van Breendonk. Sommige leren ervan bij, andere jammer genoeg niet, vrees ik....

• 10 November 2017 - 09:51

Sofie:

En wetende dat dit de dag van vandaag ook nog steeds bezig is... maar dan verder van ons bed ;)
    x

• 10 November 2017 - 14:26

Catherine Wauters:

Hallo lustige polskireizigers, Buchenwald beklijfd, Auschwitz en Birkenau nog meer. Je voelt de angst en de dood. Eigenlijk kan je je maar een beetje voorstellen hoe het moet geweest zijn. Wij gaan buiten en ons leven gaat voort. Voor zovelen is het anders gegaan. Het eindpunt. Gedaan. Ouders, grootouders, kinderen, weggemaaid. Zoveel liefde ontnomen. En toch gebeurt het steeds opnieuw.... Toen is het gif van het extreem denken ook stilletjes binnengeslopen.... Over de jaren komt er gewenning aan dit gedachtegoed en wordt het stilletjes aan normaal... Komt ons misschien bekend voor??? Bon, ik wens jullie een heel goed verlof verder en zal met veel interesse de reisverslagen lezen. Dikke kusjes.

Tags: Buchenwald