WIT EN ROOD - Reisverslag uit Wieliczka, Polen van Françoise Lippevelt - WaarBenJij.nu WIT EN ROOD - Reisverslag uit Wieliczka, Polen van Françoise Lippevelt - WaarBenJij.nu

WIT EN ROOD

Door: Kameraad Franswaas

Blijf op de hoogte en volg Françoise

15 November 2017 | Polen, Wieliczka

DAG LIEVERDJES ALLEMAAL

EERST EN VOORAL:
Wij zijn blij met al onze volgers. Wij hebben daarrond een expliciet vraagje: daar wij van onze reisverslag achteraf een boekje laten maken, hadden wij jullie willen vragen om toch allemaal zeker 1x een geschreven reactie te geven, maakt niet uit wat, hoe lang of hoe kort. Het maakt alles acheraf leuker. ALVAST BEDANKKKKTTTT

VERDER: vandaag weer een heel dagje bezig geweest.

Eerste stop:
de zoutmijn van WIELICZKA.
Na gisteren hoog op de WAWEL-heuvel gestaan te hebben, nu een afdaling DIEPPPPP ONDER DE GROND, meer bepaald: 135 m onder de grond, 350 trappen naar beneden, amaai mn knieën (maar het ging wel). Leuke rondleiding met n leuke grappige gids. De mijn werkt praktisch niet meer (allez de zoutmijn hé, kweet het, platte humor hihi), er wordt nog slechts 15 ton per jaar opgehaald (voor toeristisch gebruik) en de meeste werknemers voeren enkel nog onderhoudswerken uit.
Wat een beestenwerk ook weeral als ge zie hoeveel er uitgehouwen is en als ge bedenkt hoeveel we NIET gezien hebben. Er is ondergronds ook een sanatorium want de zoute atmosfeer zou heel gezond zijn. TRY IT.

Tweede stop:
NOWA HUTA, int Nederlands: NIEUWE STAALFABRIEK
De wijk even buiten Krakau is ontstaan na WOII toen Polen onder het Sovjetregime stond en dit als tegengewicht van het verzet van de Poolse intellectuelen (op bevel van Stalin) . Het moest een communistische ideaalwijk voor de arbeidersklasse worden maar dit stuitte natuurlijk op veel verzet. Langs de uitgestrekte boulevards niets dan woonkazernes à la Canadablokken (Luchtbal) of Jan Davidlei/Maurits Sabbelaan (Kiel).

Ondertussen is de naam van het centrale plein Plac Centralny veranderd in Plac Ronald Reagana (bewust gekozen als teken van verzet) en werd het standbeeld van Lenin ook weggehaald.

We hebben daar ter plaatse in de Aleja Rosza een petieterig klein maar lief museumpje bezocht (2 vrouwen die daar fulltime zitten zonder klanten??!! waar is de tijd ??!!) dat ging over de restaurants en buffetten (melkbars) van de 60 en 70er jaren.

Wij zijn dan eindelijk in zo'n melkbar gaan eten (bar Mleczny Centralny) na eerst aan de dames van het museum gevraagd te hebben of dit wel kon. Het zijn niet echt resto's voor de arme mensen, maar meer voor de arbeidersklasse en studenten en eigl. kan iedereen er gaan eten.
Eenvoudige maar eerlijke gerechten aan heeel democratische prijzen, geen alcohol te verkrijgen maar enkel melkdranken en vruchtensappen.

Wij hebben daar borsj (rodebietensoep) gegeten, pierogi (gevulde deegflapjes) en kotlet (platte frikadellebol) met rode kool en puree, met veel wijzen en een beetje kennis van Pools lukte dat justekes om te bestellen. De keukenmadammekes vonden dat best wel grappig
Voor dat alles hebben we welgeteld 5 euro betaald (om verlegen van te worden).

Binnen wel niet zo gezellig (niemand blijft dan ook lang zitten, tis botten vol en weg zoals wij dat zeggen) en je kan goed de keuken inkijken en dat is WEER MET DE TELETIJDMACHINE BACK IN TIME....

We zijn weer een ervaring rijker, dat wel, ons Edje durfdege binnen wel geen foto's nemen, spijtig.

Dat was het voor vandaag!

(FOTO'S VOLGEN EEN VAN DE DAGEN want we hebben ruimte moeten bijbestellen).

SPREUK VAN DE DAG:
" Vertel me wat je eet, en ik zal je vertellen wat je bent."
(Anthelme Brillat – Savarin (1755 – 1826)

Tot morgen allemaal,

ik ga seffens nog wat nootjes eten, wat zegt dat over mij???
(Coizie)

en ik ben een glaasje wijn aan 't drinken
wat zegt dat over mij???
(Eddie)

• 15 November 2017 - 20:07

Linda Coppns:

Amaai seg. Wist niet dat Polen zoveel te bieden had.
    En aan eten en drinken hebben jullie ook niet te kort lees ik.....
    Genieten maar collega's!!!

• 15 November 2017 - 21:09

Marc En Martine:

Dobry wieczór Swaaski en Edwarski

het is supertof om jullie verslagen te lezen, anders lees ik de mail in geen weken en nu ben ik iedere avond zo benieuwd naar jullie verhaal.
    Coiseke gij zou boeken moeten schrijven met zo'n talent....
    Dat Polen zo de moeite is leren wij nu van jullie.
    veel liefs
    Marc en Martine

• 15 November 2017 - 22:52

Anna:

Добрый вечер, Франсуазочка,

я с огромным удовольствием читаю твои рассказы и даже немного завидую: как хорошо быть на пенсии :).
    Я была уверена, что другие студенты из нашей группы тоже получают твою информацию, но вчера узнала, что это не так. Может быть, я могу им тоже отправить твою ссылку=link? Или ты против этого?

Во всяком случае, желаю и дальше хорошего и весёлого отдыха! Ловите момент и наслаждайтесь!
    Ждём ещё интересных репортажей.

Анна

• 16 November 2017 - 18:11

Dollie En Pollie :

Hoi tantanna en neu,
    Zoveel eten en drinken

• 17 November 2017 - 07:07

Claaire:

Ik loop een dagje achter maar volg normaal ook elke dag jullie belevenissen.
    Tja Eddy als ge bij uw eten melk moet drinken, dan mag je van mij 's avonds een glaasje wijn drinken zene. Ik zou da nu kunnen verkopen aan den Tom.
    Volgens mij zijn jullie gekatapulteerd met de tijdmachine ! Maar leuk om te genieten van al die basics.
    Veel plezier nog ginder.
    Tom en Claire